Baby Came Back! Missed Out? Grab Your

راهنمای سفر به اصفهان | بازدید از نیمی از جهان تنها در 3روز

اصفهان شهری در مرکز ایران در جنوب تهران و مرکز استان اصفهان است. ایرانیان به آن «نصف جهان» می‌گویند. به دلیل کاشی کاری های زیبای دستی و میدان عمومی باشکوهش، یکی از زیباترین شهرهای جهان به حساب می آید. شهر باستانی و پایتخت ایران از سال 1598 تا 1722 بود که برای مدت طولانی به خاطر فرش‌های ظریف و پارچه‌های نقره‌ای آن شهرت داشت.امروزه کارخانه های نساجی و فولاد جای آنها را گرفته اند. معماری، بلوارهای پردرخت و سرعت آرام آن، آن را به یکی از نقاط برجسته ایران تبدیل کرده است. این شهر در 430 کیلومتری جنوب تهران در دامنه رشته کوه زاگرس قرار دارد. این شهر از آب و هوای معتدل و فصول منظم برخوردار است. اصفهان در مسیر اصلی شمال به جنوب و شرق به غرب از ایران قرار دارد. از نظر ارتفاع و بارندگی شبیه دنور در ایالات متحده است. این شهر دوقلوی فرایبورگ است و خیابان فرایبورگ در اصفهان معروف است. اگر قصد سفر به نیمی از جهان را دارید، راهنمای سفر به اصفهان را بخوانید.

اقلیم
اصفهان آب و هوای خشکی را تجربه می کند، مانند بقیه فلات ایران با بارندگی کم. زمستان های سرد با دمای بین -2 درجه سانتیگراد (27 درجه فارنهایت) تا 8 درجه سانتیگراد (47 درجه فارنهایت) در ژانویه است. امواج سرد گاهی اوقات دما را تا -10 درجه سانتیگراد (14 درجه فارنهایت) کاهش می دهد و رکورد پایین آن 19.4- درجه سانتیگراد (-2.9 درجه فارنهایت) است. حداقل یک بار در زمستان برف می بارد. در مقابل، تابستان‌ها می‌توانند با اوج‌جنس‌های 36 درجه سانتی‌گراد (97 درجه فارنهایت) در ماه ژوئیه، اما با شب‌های دلپذیر کمی بالاتر از 21 درجه سانتی‌گراد (70 درجه فارنهایت) گرم شوند. امواج گرما رخ می‌دهد و بالاترین رکورد ۴۳ درجه سانتی‌گراد (۱۰۹ درجه فارنهایت) است.

اصفهان را دور بزن

رفت و آمد در اصفهان با وسایل نقلیه عمومی آسان است.

با اتوبوس

هزینه یک سفر 10000 ریال (نوامبر 2016)؛ می‌توانید مستقیماً به راننده پرداخت کنید یا کارت‌های بدون تماس چند سفری را در باجه‌های ایستگاه اتوبوس بخرید. توجه داشته باشید که در هر اتوبوس بخش های مردانه (جلو) و زنانه (عقب) جداگانه وجود دارد.

از پایانه اتوبوس کاوه، اتوبوس 91 را که از خیابان چهار باغ پایین به سمت مرکز شهر، از دوراهی تختی و میدان امام حسین (ع) می گذرد، بگیرید.

توسط مترو

مترو اصفهان یک سیستم متروی است که به شهر اصفهان، ایران خدمات رسانی می کند.

فاز اول خط 1 به طول 11 کیلومتر از قدس در شمال غربی به شهدا از طریق کاوه (پایانه اتوبوس راه دور شمالی) تا صفه (پایانه اتوبوس های راه دور جنوبی) ادامه دارد. هزینه یک سفر 10000 ریال (نوامبر 2018) است. می‌توانید کارت‌های بدون تماس چند سفری را در هر دفاتر فروش بلیط ایستگاه مترو خریداری کنید.

برنامه های اشتراک گذاری سواری

به مسافران توصیه می شود از برنامه های اشتراک گذاری سواری مانند SNAPP یا TAP30 استفاده کنند زیرا در بیشتر مواقع ارزان تر از تاکسی های معمولی هستند.

آنچه در اصفهان باید دید

در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

میدان ها و خیابان ها

میدان نقش جهان که به میدان شاه یا میدان امام نیز معروف است-1602. این میدان شامل دو مسجد، یک کاخ و بازار است. این میدان بزرگ‌ترین میدان عمومی تاریخی جهان پس از میدان تیان‌آن‌من در [[پکن]] است و یکی از سایت‌های میراث جهانی یونسکو است. دور تا دور میدان را بناهایی از دوران صفویه احاطه کرده است. این مکان بسیار محبوب برای مردم محلی برای پیک نیک در روز جمعه و عصر تعطیلات است.

  1. میدان کهنه (میدان کهنه)
  2. میدان شهشهان
  3. بلوار چهارباغ: 1596، متعلق به دوران صفویه، این خیابان از نظر تاریخی مشهورترین خیابان در سراسر ایران است.
  4. بلوار چهارباغ خواجو
  5. مساجد خیره کننده اصفهان از زیباترین و جالب ترین مساجد جهان هستند.
* این بنا که در دوره صفویه ساخته شده، نمونه ای عالی از معماری اسلامی ایران است و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی به شمار می رود. به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. شکوه آن بیشتر به دلیل زیبایی کاشی های معرق هفت رنگ و کتیبه های خوشنویسی آن است.

مسجد شیخ لطف الله

یکی از شاهکارهای معماری معماری ایرانی دوره صفویه، این مسجد را زیباترین مسجد ایران می دانند. ساخته شده در سال 1602 توسط شاه عباس اول و توسط معمار اصلی وی، شیخ بهایی طراحی شده است. این مسجد به عنوان یک مسجد خصوصی برای خانواده سلطنتی طراحی شده است و بنابراین هیچ مناره ای ندارد. یک تونل از مسجد به کاخ سلطنتی در سراسر میدان وجود دارد.

مسجد حکیم

یکی از قدیمی ترین مساجد اصفهان. ساخته شده توسط شاه عباس دوم بین 1656 و 1662. واقع در محل یک مسجد قرن دهم. این پورتال تا زمانی که در سال 1956 کشف شد پوشیده از گل بود.

* این بنا که در 842 بعد از میلاد شروع به کار کرد، اولین بنای اسلامی است که با طرح چهار حیاطی کاخ های ساسانی سازگار شده است.

کاخ ها

در زیر به معروف ترین کاخ های اصفهان می‌پردازیم


آلی قاپو (کاخ سلطنتی) 

اوایل قرن هفدهم. ارتفاع آن چهل و هشت متر است و هفت طبقه دارد که هر طبقه با یک پلکان مارپیچ دشوار قابل دسترسی است. در اتاق موسیقی طبقه ششم، طاقچه های مدور عمیقی در دیوارها دیده می شود که نه تنها ارزش زیبایی شناختی، بلکه آکوستیک نیز دارند. این مجموعه سرشار از نقاشی های دیواری طبیعت گرایانه رضا عباسی، نقاش دربار شاه عباس اول و شاگردانش است. نقوش گل، حیوان و پرنده وجود دارد.

تالار اشرف (کاخ اشرف) – 1650.

هشت بهشت ​​(کاخ هشت بهشت) - 1669: بنا بر گزارش ها برای مقاصد اقامتگاه حرمسرای پادشاه ساخته شده است.

چهل ستون (قصر چهل ستون) - 1647: به دلیل وجود ستون های بسیار به آن کاخ چهل ستون می گویند و در ایرانی 40 به معنی بسیار است. اتفاقاً بیست ستون وجود دارد و اینها در حوض جلویی منعکس شده است که ممکن است دلیل نام آن نیز باشد. کارکرد این کاخ برای برگزاری مراسم مذهبی ـ ملی و اعیاد سلطنتی و پذیرایی از سفرا و میهمانان سلطنتی بوده است.

مدارس

مدارس اصفهان عبارتند از:

مدرسه صدر

مدرسه شاه (امام جعفر صادق بعد از انقلاب). این محوطه در زمان سلطان حسین، پادشاه صفوی ساخته شد تا به عنوان مدرسه علمیه و روحانیت برای تربیت علاقه مندان به این گونه علوم عمل کند. گنبد و قسمت اعظم دیوارها با آجرهای زرد روشن پوشیده شده است که احساس سبکی را القا می کند. دروازه ورودی مزین به نمای طلا و نقره و کاشی کاری های داخل بنا از شاهکارهای هنر و صنعت است. حیاط مرکزی، با استخر و باغش، توسط طاق‌هایی در دو سطح احاطه شده است که هر کدام به اتاق دانشجو دسترسی دارند.

پل ها

پل های معروف اصفهان عبارتند از:
در کنار رودخانه زاینده رود در کنار پل های باستانی قدم بزنید. هر روز افراد محلی زیادی را می بینید که این کار را انجام می دهند. با این حال، در نتیجه خشکسالی و برنامه ریزی بد سد، معمولاً آب در رودخانه وجود ندارد.

  1. پل شهرستان (پل شهرستان) – قرن یازدهم. این پل یکی از قدیمی ترین پل های ایران است که در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده است.
  2. پل خواجو (پل خواجو) – 1650. بهترین پل استان اصفهان است. این بنا توسط شاه عباس دوم شاه صفوی در حدود سال 1650 میلادی ساخته شده است.
  3. سی و سه پل (پل 33 طاق) - 1602. این پل به عنوان یکی از مشهورترین نمونه های طراحی پل صفویه بسیار رتبه بندی شده است.
  4. پل جوی یا چوبی (پل جوی) یکی از قدیمی ترین پل های اصفهان است که در سال 1665 میلادی در زمان صفویه ساخته شده است.
  5. پل معرنان (پل معرنان)

 کلیساها

کلیسای جامع وانک (کلیسای خواهران مقدس) - قرن هفدهم. فضای داخلی با نقاشی های ظریف و کنده کاری های طلاکاری پوشانده شده است و شامل یک تخته کشی از کاشی کاری های غنی است. گنبد مرکزی با رنگ آمیزی ظریف آبی و طلایی، داستان کتاب مقدس خلقت جهان و اخراج انسان از عدن را به تصویر می کشد. درست بالای در ورودی، نقاشی دیواری جالبی از بهشت ​​و جهنم با شیاطین سیاه و قهوه ای وجود دارد که افراد برهنه سفیدپوستی را که آشکارا گناه کرده اند سلاخی می کنند. به بهشت ​​می‌روند افراد پرهیزگار با شمع. ورودی محوطه ای که در آن موزه نیز وجود دارد: 200000 ریال. در مقایسه با آنچه در سایت های دیگر پرداخت می کنید، ارزش خوبی دارد.

در اصفهان چه باید کرد

  1. با تاکسی به سمت جنوب شهر به سمت کوه صفه بروید و با 60000 ریال یک تله کابین بگیرید یا در تنها سالن بولینگ شهر در زیر ایستگاه تله کابین به بولینگ بروید.
  2. در کنار رودخانه زیبای زاینده رود قدم بزنید و از پارک های به خوبی نگهداری شده و پل های تاریخی در مسیرها لذت ببرید.
  3. از کالسکه سواری در میدان تاریخی نقش جهان لذت ببرید.
  4. در باغ ناژوان یک پیک نیک داشته باشید و از مناظر لذت ببرید
  5. با خوردن بستنی زعفرانی ایرانی در خیابان چهارباغ قدم بزنید
  6. به ویژه در ماه هایی که تولید گلاب محلی در قمصر در حال انجام است، یک سفر یک روزه به کاشان و قمصر داشته باشید.
با رزو کردن تور داخلی در آژانس هواپیمایی سپندپرواز شرق می‌توانید به این نیمی از جهان سفر کنید و لذتی صد چندان  ببرید.

 

درباره نویسنده...

مریم زنگنه

شاعر، نویسنده، گوگل شناس، عاشق گشت و گذار و گردشگری؛ عاشق هیجان توام با خلاقیت! همسفر من باشید تا با هم به اقصی نقاط ایران و جهان سفر کنیم.
Avatar
پست های تصادفی

نظرات خود را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه می توانید رایانامه خود را در کادر زیر وارد کرده و آخرین مطالب و خبرهای سایت را در لحظه دریافت کنید.

با عضویت در خبرنامه سپند پرواز شرق از آخرین تورها ، تخفیف ها و مطالب خواندنی آگاه شوید .

.